HASHIMOTO – z czym to się je?

Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której dochodzi do zniszczenia tarczycy w wyniku przemieszczenia się limfocytów (posiadają zdolność tworzenia przeciwciał, czyli wyspecjalizowanej broni przeciwko wirusom, bakteriom czy innym czynnikom powodującym choroby. Gdyby nie one, z pozoru banalna infekcja mogłaby okazać się dla człowieka śmiertelna. W dodatku zapamiętują wroga i dlatego przechorowanie niektórych schorzeń daje odporność na resztę życia) . Niedoczynność gruczołu tarczowego występuje u ponad 90% osób z chorobą Hashimoto. Choroba Hashimoto jest obecnie uznawana za jedną z najbardziej rozpowszechnionych chorób autoimmunologicznych i najczęściej dotyczy kobiet (w ok. 80% przypadków) w szczególności w wieku reprodukcyjnym.

Żywność jest uważana za ważny czynnik środowiskowy, który odgrywa ważną rolę w rozwoju zapalenia tarczycy Hashimoto. Jak w większości przypadków klinicznych dieta stanowi niesamowicie dużą część w leczeniu chorób tarczycowych. Dlatego odpowiemy sobie na najczęściej zadawane pytanie: Co mam jeść, kiedy mam hashimoto?

Na początek należy zwrócić uwagę na to, że w tej jednostce chorobowej może dojść do znacznego spowolnienia metabolizmu.

Obniżenie metabolizmu może u takich osób dochodzić nawet do 30%, gdyż w takim stopniu tarczyca odpowiada za naszą przemianę materii. Tutaj niezbędne jest leczenie farmakologiczne, aby w pierwszej kolejności wyregulować wydzielanie hormonów. Nie należy jednak obniżać nadmiernie kaloryczności diety, gdyż niedożywienie białkowe może negatywnie oddziaływać na pracę tarczycy i układ immunologiczny.

Teraz przejdźmy do konkretów, jak to wygląda z tą dietą? Jedzenie tak jak w każdym przypadku powinno być nieprzetworzone i zbilansowane, dlatego tak ważna jest przynajmniej podstawowa wiedza na temat składników odżywczych.

Zacznijmy od białka czyli składnika budulcowego naszych tkanek. W diecie powinno go być od 15-30%, jednak wszystko zależy od stylu życia jaki prowadzi dana osoba, od aktywności fizycznej i zapotrzebowania na ten składnik.

Jeśli chodzi o tłuszcze to nie należy ich nadmiernie ograniczać, ponieważ może doprowadzić to do pogorszenia pracy tarczycy, zmniejszenia wchłaniania witamin przyswajalnych w tłuszczach A, D, E, K oraz zmniejszyć odporność organizmu. Całkowicie należy wyeliminować tłuszcze trans pochodzące z żywności przetworzonej.

Węglowodany odgrywają bardzo dużą rolę w diecie chorych na hashimoto a dokładnie węglowodany złożone, które powodują wolniejsze wydalanie glukozy do krwiobiegu powodujące wolniejsze wydzielanie insuliny z trzustki. Dlatego wykluczyć trzeba produkty dosładzane, które powodować będą zwiększenie insuliny oraz kalorii za czym idzie zwiększenie tkanki tłuszczowej.

Błonnik w diecie hashimoto jest równie ważny jak wyżej wymienione składniki, na ogół ilość błonnika w codziennym jadłospisie jest niewystarczająca. Ale dlaczego ten błonnik jest taki ważny? A to dlatego, że przyspiesza perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom które skutkują wydzielaniem insuliny. Jest również odpowiedzialny za uczucie sytości oraz wychwytywanie związków toksycznych.

Produktami których należy unikać – niekoniecznie całkowicie wykluczyć są produkty będące źródłem substancji wolotwórczych. Substancje te znajdziemy m.in. w kapuście, brukselce, rzepie, brokułach, kalafiorze, szpinaku. Ich negatywne działanie polega na tym, że substancje wolotwórcze wiążą się z jodem, jednak obróbka termiczna zmniejsza zawartość substancji wolotwórczych nawet o 30%. Dlatego dobrze zbilansowana dieta może sobie na nie pozwolić pod warunkiem, że wszystkie inne zalecenia zostaną spełnione.

W hashimoto jedzenie odgrywa fundamentalną rolę, dlatego warto mieć podstawową wiedzę w tym temacie jeśli zmagamy się z tą chorobą, aby nie pogorszyć swojego stanu zdrowia tylko je polepszyć.

Przy hashimoto konsultacja i współpraca dietetyczna może znacznie poprawić wyniki i samopoczucie.

Źródła:
1. Ihnatowicz P, Drywień M, Wątor P, Wojsiat J. (2020) The importance of nutritional factors and dietary management of Hashimoto’s thyroiditis. Ann Agric Environ Med.
2. Roksana Jurczak. (2019) ISTOTNE SKŁADNIKI ODŻYWCZE W DIECIE OSÓB Z CHOROBĄ HASHIMOTO, „Acta Salutem Scientiae”
3. Wioleta J. Omeljaniuk, Marek Dziemianowicz, Sylwia K. Naliwajko , Emilia Bartosiuk, Renata Markiewicz-Żukowska, Maria H. Borawska. (2011) OCENA SPOSOBU ŻYWIENIA PACJENTEK Z CHOROBĄ HASHIMOTO
Artykuły

Nowy komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poprzedni
Insulinooporność – podstawowe informacje
Następny
HASHIMOTO – z czym to się je?