Dlaczego nie mogę zajść w ciążę ?

To pytanie „Dlaczego nie mogę zajść w ciążę?” zadawane jest coraz częściej i kobiety wydają coraz więcej pieniędzy na wszelkiego rodzaju badania obwiniając siebie, że to z nimi jest coś nie tak. Dzięki temu co za chwilę przeczytasz możliwe, że zaoszczędzisz dużo czasu i pieniędzy. 

Nie zawsze problem leży po stronie kobiety, ostatnio poruszyłam ten temat na moim instagramie i dostałam wiele takich wiadomości:

Dlatego przed całkowitym zwątpieniem na początek przebadaj siebie i swojego partnera.

A teraz przedstawię Wam jak dieta i styl życia ma wpływ na niepłodność kobiet i co sama możesz zmienić w swoim życiu aby zwiększyć szanse na zajście w ciąże. 

Zacznijmy od tego czym jest niepłodność ?

Niepłodność, ze względu na negatywne konsekwencje, stanowi bardzo duży problem dla kobiet i definiowana jest jako niemożność zajścia w ciążę pomimo regularnego (3-4 razy w tygodniu) współżycia płciowego, utrzymywanego powyżej 12 miesięcy, bez stosowania jakichkolwiek środków zapobiegawczych. Według WHO niepłodność zaliczana jest jako choroba.

Niepłodność na świecie dotyczy 10–18% partnerów w wieku rozrodczym, czyli w wieku maksymalnej aktywności zawodowej, rodzinnej i społecznej. W naszej strefie cywilizacyjnej stanowi to ok. 15%, a w Polsce 10–15%, czyli około miliona partnerów i partnerek. Warto jednak podkreślić, iż są to dane szacunkowe, pochodzące z opracowań Europejskiego Towarzystwa Reprodukcji Człowieka i Embriologii [ESHRE]. W wielu krajach (w tym także w Polsce) nie ma na ten temat badań epidemiologicznych. Dlatego dokładnie też nie wiadomo ile osób ma kłopoty z rozrodem, ile poszukuje pomocy lekarskiej, ile rezygnuje z posiadania dziecka, ile stara się o adopcję, a ile faktycznie przysposabia dziecko.

Odżywianie się i styl życia niewątpliwie należą do najbardziej obiecujących i niedocenionych czynników, które wpływają na zachowanie przez kobiety zdrowia oraz płodności. 

MASA CIAŁA

Istnieje coraz więcej dowodów na to, iż masa ciała może wpływać na funkcje reprodukcyjne u kobiet. Dotyczy to zarówno niedoboru, jak i nadmiernej masy ciała.

Badania Chavarro i wsp. sugerują, że kobiety z nadwagą, u których BMI oscylowało w granicach 25,0–29,9 kg/m2 i kobiety z BMI poniżej 20 kg/m2 wykazywały podobne, wyższe ryzyko wystąpienia niepłodności związanej z zaburzeniami owulacji w porównaniu do kobiet, których BMI mieściło się między 20,0 a 24,9 kg/m2. Ryzyko to było dwukrotnie wyższe u kobiet otyłych, z BMI ≥ 30 kg/m2. Niedobór masy ciała może powodować wzrost wydzielania hormonu folikulotropowego, skraca fazę lutealną oraz powoduje wtórny brak miesiączki, co w konsekwencji wpływa negatywnie na płodność. Wśród kobiet, u których obserwowano niedowagę, stwierdzono dłuższy okres czasu podjętych starań o zajście w ciążę w porównaniu z kobietami o prawidłowej masie ciała.

W tym wypadku ważne jest aby starać się wejść w widełki BMI, które są optymalne do zajścia w ciąże, jednak pamiętaj że każda kobieta jest inna, każdy organizm jest inny i te zalecenia mogą sprawdzić się u części osób ale nie u wszystkich. Jednak utrzymanie prawidłowej masy ciała zalecane jest dla wszystkich, ponieważ może zapobiec wielu chorobom.

Istnieje związek pomiędzy otyłością a zespołem policystycznych jajników (PCOS), który jest główną przyczyną niepłodności związanej z zaburzeniami owulacji. Również wrażliwość na insulinę, która może być związana z masą ciała, jest jednym z elementów wpływających na płodność kobiety i proces jajeczkowania. Wśród kobiet z nadwagą i otyłością, chorujących na PCOS, wykazano nieregularne cykle menstruacyjne, chroniczne cykle bezowulacyjne oraz insulinooporność, przyczyniające się do problemów z niepłodnością.

Jeśli nie wiesz jak zacząć napisz do mnie i umów się na współpracę indywidualną korol.diety@gmail.com lub kup gotową dietę w moim sklepie !

SKŁADNIKI MINERALNE

Odpowiedni sposób odżywiania, właściwy dobór składników odżywczych, produktów oraz ich wzajemny stosunek, mogą korzystnie wpływać na płodność u kobiet.

Badania wykazały, że kobiety spożywające więcej białka roślinnego zamiast zwierzęcego zmniejszyło ryzyko niepłodności o 50%. Podobnie dostarczenie 5% energii pochodzącej z białka roślinnego w miejsce węglowodanów, wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka niepłodności o 43% (dotyczyło kobiet powyżej 32 roku życia).

Kobiety w wieku reprodukcyjnym są narażone na niedobór żelaza, spowodowany utratą krwi w trakcie miesiączki oraz niewystarczającą podażą tego składnika w zależności od intensywności krwawień miesięcznych. Suplementacja żelazem redukuje zagrożenie pojawienia się niepłodności wynikającej z zaburzeń owulacji. Ponadto uzupełnianie tego składnika powinno zostać włączone wśród kobiet z niedokrwistością, planujących ciążę, a następnie kontynuowane po ukończonym 8. tygodniu ciąży – zmniejsza to ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u płodu, spowodowanych zbyt dużym stężeniem żelaza w płynie pęcherzykowym. Rekomendowana ilość żelaza w diecie kobiet w wieku reprodukcyjnym to 18 mg na dobę, następnie podczas ciąży 26–27 mg na dobę.

Należy również zadbać o prawidłową podaż miedzi, ponieważ jej przemiany są bezpośrednio związane z przemianami żelaza, a niedoborom miedzi towarzyszy obniżony poziom hemoglobiny (często mylony z deficytem żelaza). Warto więc włączyć do diety produkty bogate w ten składnik – płatki owsiane, otręby pszenne, orzechy, nasiona słonecznika i kakao. Dzienne zapotrzebowanie na miedź wśród kobiet to 0,9 mg.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Badania Mahoney i wsp., przeprowadzone w grupie kobiet z PCOS, ukazały wagę zapewnienia poradnictwa dietetycznego i roli aktywności fizycznej w poprawie zdrowia ogólnego i zdolności reprodukcyjnych. Sugerują, że zwiększenie aktywności fizycznej może przyczynić się do redukcji masy ciała oraz polepszenia regularności cyklu menstruacyjnego.

Ponadto wyższy poziom aktywności zycznej związany jest z niższym ryzykiem niepłodności owulacyjnej. Możliwe jest, że wzmożenie aktywności fizycznej, z jednoczesnym utrzymaniem właściwej masy ciała, poprawia owulację i płodność kobiet, poprzez zwiększenie wrażliwości na insulinę. Aktywność fizyczna zdaje się pozytywnie oddziaływać na płodność otyłych kobiet, gdy jest połączona z redukcją masy ciała. Niemniej jednak zbyt intensywne ćwiczenia mogą negatywnie wpłynąć na równowagę energetyczną organizmu i rzutować na układ rozrodczy.

Obserwacje sugerują, że aktywność fizyczna może korzystnie oddziaływać na zdrowie i zdolności reprodukcyjne oraz zapobiegać problemom niepłodności, związanym z zaburzeniami owulacji, jednak zawsze warto rozważyć i dostosować intensywność ćwiczeń do aktualnego stanu zdrowia. 

ASPEKTY PSYCHOLOGICZNE

Czynnik psychologiczny w części przypadków jest czynnikiem sprawczym niepłodności. Depresja ma bezpośredni wpływ na wydzielanie hormonów, które odpowiadają za implantację, owulację i procesy rozrodcze (obniżenie produkcji gonadotropin przysadkowych, hiperprolaktynemia).

Stres związany z rozpoznaniem niepłodności jest porównywany do stresu po rozpoznaniu ostrego zawału mięśnia sercowego lub też choroby nowotworowej. Sam stres nie jest traktowany jako bezpośrednia przyczyna niepłodności, z drugiej jednak strony jest bardzo wiele opracowań, z których jednoznacznie wynika, że niepłodność jako taka jest jednym z najbardziej stresogennych czynników.

Niepłodne pary żyją z poczuciem osamotnienia, wstydzą dzielić się własnymi problemami z innymi. Życie seksualne par niepłodnych bardzo często traci swą spontaniczność, stając się narzędziem służącym do osiągnięcia celu.

W postępowaniu diagnostycznym wyróżnia się cały szereg czynników prowadzących do niepłodności. Macierzyństwo dla kobiety jest istotnym elementem roli społecznej, sposobem samorealizacji i czynnikiem rozwoju, dlatego niemożność zaspokojenia potrzeb macierzyńskich wywoływać może problemy psychologiczne.

Niepłodności towarzyszą: depresja, utrata zainteresowania codziennymi zajęciami, napięte kontakty z rodziną, partnerem, kolegami, trudności w myśleniu o czymkolwiek innym niż niepłodność, zmniejszona wydolność przy wykonywaniu zadań, wysoki poziom niepokoju, trudności z koncentracją.

Wśród psychologicznych objawów można wymienić również zmiany apetytu (wzrost lub obniżenie), zaburzenia snu, nadużywanie alkoholu i leków.

Niepłodność jest chorobą która może mocno wpłynąć na dotychczasowe funkcjonowanie, dlatego jeśli starasz się dłużej niż rok może warto zastanowić się nad zasiągnięciem pomocy u specjalistów? Proszenie o pomoc jest czymś normalnym i wręcz zalecanym, dlatego nie bój się tego, rozmawiaj o tym z ludźmi, często pomoc znajduje się przypadkiem, ale trzeba o tym mówić.

Bibliografia:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-b36859ee-e81c-4588-8acc-b6b3720772b7/c/Wplyw_diety_i_aktywnosci.pdf

http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-90d21ccf-4d4d-4936-9580-9459fd899f4e/c/fulltext213.pdf

https://www.researchgate.net/publication/325012974_Problem_nieplodnosci_wsrod_kobiet_i_mezczyzn-epidemiologia_czynniki_ryzyka_i_swiadomosc_spoleczna

Artykuły

Nowy komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poprzedni
Pierogi pełnoziarniste z makiem i serem
Następny
Sernik jogurtowy bez pieczenia